Wat is de waarde van mijn e-boek?

De eerste verkoop viel tegen…hoewel ik geen strak omlijnde verwachtingen had, dacht ik toch wel dat mijn e-boek ‘Eigenwhys zijn‘ beter verkocht zou worden. Vooral de (vaste) lezers van mijn blog die de waarde van de verhalen al hebben kunnen ervaren had ik ingeschat als potentiële kopers.

Ik geloof dat mijn verhalen en dus mijn e-boek waardevol is voor een ieder die bezig is met zelfontwikkeling, persoonlijk leiderschap, persoonlijke groei, buiten de kaders denken én handelen, de wereld mooier maken, gaan staan voor waar je in gelooft, keuzes maken, de oude en de nieuwe wereld, spiritualiteit, verlichting, kanteling, bewustwording en bewust zijn. De verhalen gaan over (mijn) leven, in de volle diepte en breedte. ‘Wie wil dat nou niet lezen’, dacht ik.

De reacties die ik kreeg van de mensen die het kochten waren geweldig, die bevestigde de waarde van mijn persoonlijke verhalen:

Arthur Japin zei ooit in een radio-interview ‘Als je zelf goed bent voor anderen, dan krijg je dat automatisch in veelvoud terug. Idem voor liefde.’ Hij vertelde het krachtiger, maar zijn boodschap is blijven hangen. Jouw verhaal vertelt hetzelfde. En eigenlijk is het zo simpel.

En dan natuurlijk de boodschap waarmee ik het onder de aandacht heb gebracht, het ondersteunen van Eigenwhys in de startfase. Met een klein bedrag kun je laten zien dat je ons steunt in wat wij aan het doen zijn. Ook die boodschap vind ik nog steeds krachtig. Toch geeft deze boodschap niet het resultaat dat ik had gehoopt.

Dus nu zoek ik naar manieren om de waarde van mijn e-boek duidelijker te maken, zodat mensen zich uitgenodigd voelen om het te kopen en het ook daadwerkelijk doen. Hoe kan ik dat doen, hoe kan ik dit e-boek onder de aandacht brengen die het verdient?

Heb jij daar ideeën over? Zou je die dan hieronder willen delen? Dat zou mij en het boek verder helpen!

4 thoughts on “Wat is de waarde van mijn e-boek?

  1. Tijdens je route naar de totstandkoming van het e-book heb ik mezelf afgevraagd, zou/ga ik het kopen? Mijn antwoord is (tot nu toe), nee. Wellicht helpt mijn overweging je bij het verder uitzetten van de koers dus daarom mijn reactie.
    In de aanloop naar de lancering van het e-book heb ik het beeld gekregen dat het een samenvoeging is van eerder geschreven materiaal/blogposts. De waarde van het boek is in mijn ogen dan ook het feit dat je uitingen nu gebundeld zijn. De content was er immers al en bovendien wellicht vooral in de tijdsgeest en context van schrijven het meest actueel. Om het heel plat te zeggen, oude wijn in nieuwe zakken. Ik heb het e-book dus niet gelezen, dus correct me if I’m wrong, maar dat is het beeld wat ik gekregen heb. Mocht dat niet kloppen en het wel nieuw nieuws is, dan zou het kunnen dat het bijstellen van dat beeld kan helpen.
    Overigens niet gezegd dat het dubbel uitgeven van dezelfde content niet kan. Op zelfsturing.net staan 60 verhalen van Aslander en Witteveen en 60 co-auteurs en tegelijkertijd haalde het gerukte boek met dezelfde verhalen nummer 270 op de managementboek lijst. Maar dan is nog altijd de verschijningsvorm het verschil in waarde (digitaal vs. gedrukt).
    Tot slot sluit ik me graag aan bij Addy. Misschien is het wel beter om de twee doelen los te koppelen. Waarom zijn ze gekoppeld? zou je je af kunnen vragen. Via je blog is je verhaal al de wereld in. Dus voor het geld? Misschien zeggen wel meer mensen Ja op “doneer 5 euro voor de opstart van Eigenwhys”.
    Hopelijk heb je hier wat aan en succes met de verdere opstart!

    • Petra

      Hey Lars,
      Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, heel tof! Zie reactie naar Addy, daarin vertel ik mijn overdenkingen.
      Ik heb er zeker wat aan, voor nu is het goed…en zodra het niet meer goed is, zijn jouw vragen een goede leidraad om na te denken over hoe dan wel.
      Groetjes,
      Petra

  2. addy

    Hoi Petra, je vraag over ideeën om de waarde van je e-boek beter onder de aandacht te brengen houdt me gedurende deze dag bezig. ik wilde er op reageren maar heb niet echt een inhoudelijk aanvullend idee naast de dingen die je zelf al zegt. Dus ik twijfelde een beetje. Maar ik wil je m’n gedachten toch niet onthouden, niet aan mij ten slotte om te bedenken of je er wel of niet iets aan hebt… n.a.v. je bericht vroeg ik me af wat je vooral wilt, of in ieder geval, wat voor nu het meest voorop staat: je inhoudelijke boodschap zo breed mogelijk verspreiden of een soort van ‘startkapitaal’ verkrijgen om jullie mooie ideeën voor Eigenwhys uit te kunnen voeren. Kan me voorstellen dat je allebei wilt, maar misschien ligt de focus voor dit moment wel op 1 van de twee. Mijn idee zou zijn om vooral in te steken op wat je voor nu het meest belangrijk vindt. Dus als er geld nodig is dan mag je inzet daar op liggen (bv. neerzetten wat jullie met Eigenwhys willen – dat doe je al volgens mij – en wat daarvoor nodig is, dus dan wordt het een soort crowdfunding waarvoor mensen als tegenprestatie het e-boek ontvangen. En voor zover dit past bij jullie visie over omgaan met geld). En als je de boodschap wilt verspreiden kan de inzet zijn om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen weten van het bestaan (maar da’s niet nieuw want doe je ook al).
    Nou ja, dat was het dus. Voor wat het waard is :-). Veel succes in ieder geval met wat je doet!

    • Petra

      Hey Addy,

      Dank voor je reactie. Jij was een van de mensen waarvan ik had verwacht dat je mijn boek zou kopen. Ik vind het heel tof dat je zo open reageert, dat helpt mij verder en geeft me vooral inzicht in hoe andere mensen denken. Dat is altijd goed om te weten als je iets wilt verkopen ;)

      Hoe dat in mijn hart werkt…Ik schreef mooie verhalen, jij las ze en ik denkt te voelen dat ze waardevol voor jou zijn geweest. Nu zijn ze gebundeld, zijn er ook nieuwe verhalen in het boek geplaatst, dus heeft de lezer waar mijn blogs waardevol voor zijn geweest de directe uitnodiging om een kleine waarde (€5) terug te laten stromen naar mij.

      Voor mij staat staan startkapitaal en het verspreiden van de boodschap niet los van elkaar. Voor mij gaat het dus over waarde toekennen aan iets dat waardevol is/is geweest voor iemand of voor de wereld. Geld is nooit ‘nodig’, ik geloof er niet in om geld te vragen zonder waarde toe te voegen (dit is juist wat er teveel in de wereld gebeurt, maar dat is een andere discussie ;)) Door jouw reactie geef je me veel inzicht in dat het voor jou (en ik denk voor anderen) nog niet zo werkt. Toch merk ik dat mijn boodschap en hoe ik het e-boek in de wereld heb gezet voor mij klopt, omdat het dus gaat over waarde. En ik voel nu weer heel sterk dat het goed is, ookal kopen maar 30 mensen mijn boek, voor die mensen is het waardevol.

Ik wil graag reageren!