Do the city, be(rlin) the city

‘Oooh gaaf, Dennis organiseert iets in Berlijn! Wel weinig concrete informatie…ik begrijp niet wat er nou precies gaat gebeuren? Maar het maakt me wel nieuwsgierig en het is georganiseerd door een goede vriend die mooie dingen doet. Én het is in Berlijn! Ik ben eigenlijk wel te oud om mee te doen…Tja, toch maar even wat meer info vragen straks.’

Dit waren de eerste gedachten die ik had toch ik de aankondiging van Do The City las. Een project in Berlijn georganiseerd door Schoolclash. Het zou gaan over non formal education in an urban context. Maar wat dat nou precies is?

Mijn nieuwsgierigheid en de behoefte om een andere omgeving te ervaren wonnen het (zoals altijd). Dus ik liften op vrijdag 21 november naar Berlijn om zeker op tijd te zijn voor het project dat zaterdag 22 november van start ging. Een hele week zouden wij ondergedompeld worden in de urban context die Berlijn te bieden heeft. Dat dit een grootse context is wist ik al door mijn eerder bezoeken aan Berlijn.  We zouden praten over non formal education en ervaren hoe leren ook anders kan dan in een formele setting (dus zonder school met normen en doelen). Gewoon leren zoals leren bedoeld is, vanuit je eigen niveau en persoonlijke behoeftes.

Met een groep deelnemers uit deelnemers uit drie verschillende landen aangevuld met verschillende workshopleiders uit Berlijn gingen we van zondag tot en met zaterdag aan de slag. In deze blog licht ik drie methoden uit die mij het meest hebben geprikkeld.

Maak je eigen omgeving mooier
foto 2De workshop die een middag duurde werd geleid door Silke en Viola van A*BOUT. Een simpele uitleg en hele mooie materialen leiden er al gauw toe dat we op pad ging, de urban context in. Ik had na een paar dagen samenwerken aan het project behoefte om even alleen op pad te gaan en mijn eigen creatie de vrije loopt te laten. Met een tasje met materialen en een schriftje met hele simpele ‘opdrachtjes’ (meer ideeën/uitnodigingen) ging ik op pad. Ideeën waren bijvoorbeeld feed a bird, wrap a gift, look for darkness en draw a sign on the ground. In het tasje met materialen zaten de spullen die je kon gebruiken bij de opdrachtjes (vogelzaad, inpakpapier, stoepkrijt).

IMG_7486Ik kreeg veel energie van de workshop, omdat ik mij uitgenodigd voelde om op mijn eigen manier, geprikkeld door kleine opdrachtjes de omgeving positief te beïnvloeden. Ik kon zelf in de 1,5 uur die we hadden zelf kiezen welke opdrachtjes voor mij goed voelde en ik wilde uitvoeren. Alle vrijheid om zelf te creëren en de tijd te nemen voor een opdracht die ik belangrijk vond. Ook kreeg je een fotocamera mee om van alle dingen die je gedaan had een foto te maken zodat we later van elkaar konden zien hoe we de omgeving veranderd hadden.

“Berlin ist arm, aber sexy.”

Fotografie
De fotografie-uitdaging werd gegeven door Barbara Antal, een fotografe die in Berlijn woont. Bij het horen van de opdracht zat ik wederom te stuiteren op mijn stoel, wat een leuke uitdaging! Een opdracht waarbij ik weer veel vrijheid voelde om mijn eigen niveau op te zoeken en vandaar uit te creëren. Ook deze opdracht deed ik alleen.

We kregen een blad met daarop vijf quotes over Berlijn. Vanuit het gevoel dat je bij deze quotes had werd je uitgenodigd om foto’s te maken. Deze foto’s bekeken we achteraf weer om ook elkaar creaties en ontwikkeling te zien.

Petra5Door de quotes als onderwerp te gebruiken kon je het zo mooi, makkelijk, moeilijk, diepgaand maken als je zelf wilt/kunt. Soms heb ik een foto gemaakt met een woord dat ook in de quote terug kwam, andere keren heb ik het gevoel dat uit de quote sprak vastgelegd in beeld. Een mooie opdracht om op een hele andere manier de stad/omgeving te bekijken. Je bent op zoek naar iets, beschouwend, bewust…daardoor kon ik de energie die in Berlijn is nog beter opzuigen.

 

“I don’t believe there isn’t anything in the whole earth that you can’t learn in Berlin except the German language.”

Mindmapping
De mindmapping was onderdeel van de presentatie van de Kanuclub uit Berlijn. Een club mensen die kano-tochten organiseert op de Spree om de deelnemers Berlijn op een andere manier te laten ervaren. Vanuit een ander perspectief ook, namelijk vanaf het water. Nadat we hadden gehoord hoe zij dat aanpakken en welke geweldige uitkomsten dit non-formeel leren met zich meebrengt, mochten we zelf aan de slag met een mindmap.

foto 1Het thema van de mindmap was ‘Water’. Vandaar uit kon je verder associëren. Een hele vrije oefening waarbij ik mijn gedachten over water, flow en stromen opschreef. Ook dit was weer een vorm waarbij je het zelf als deelnemer zo moeilijk, makkelijk of diepgaand kon maken, naar gelang je eigen behoefte op dat moment. Een aantal deelnemers beschreven in de mindmap hun ervaring met bepaalde waters (bijv, rivier de Rijn of de Noordzee), ik kwam uit bij een meer metaforische beschrijving van water en de eigenschappen van water. Bij deze opdracht waren bewustwording, creatief denken rondom een gegeven onderwerp, mijn eigen interesses kiezen en beschrijven en op een andere manier noteren en schrijven dingen die ik geleerd of verder ontwikkeld heb.

Voldoening
Wat kijk ik met ongelofelijk veel voldoening terug op deze week en wat neem ik veel ideeën mee naar huis om hier in Nederland iets mee te doen. Het begrip non-formeel leren heeft me nieuwsgierig gemaakt naar meer, tegelijkertijd realiseer ik me dat ik al een non-formal educator ben (lees ook de blog over Julie). Ik leer het beste door te doen, ik leer het meeste door te ervaren, ik leer het fijnste als ik in vrijheid mag kiezen en voelen waar ik mijn nieuwsgierigheid op los mag laten. Door op deze manier ook met jongeren te werken, geef ik hen ook de ruimte om datgene te leren en ontwikkelen waar zij blij van worden.

IMG_7484Wat een leerervaring, wat een inspiratie, inzichten en verbindingen neem ik mee uit Berlijn. Mijn visie over educatie is wederom scherper geworden: non-formeel en informeel leren is persoonlijker, creatiever, diepgaander, spannender, breder, vrijer, speelser dan formeel leren. Ervaren en ontwikkelen vanuit je eigen behoefte is belangrijker, waardevoller en essentiëler dan leren wat je wordt opgelegd. Je kunt altijd en overal leren en ontwikkelen, onafhankelijk van de situatie waarin je, je bevindt, gebruikmakend van de situatie waarin je, je bevindt. Voor mijzelf een heldere visie waar ik de komende tijd mee meer over ga schrijven en van waaruit ik ga creëren.

Dank je wel Dennis en Jan Willem voor deze superervaring! Op naar meer leren door leven!

Volgend jaar wil ik heel graag een soortgelijk project in Berlijn organiseren voor Nederlandse docenten om hen te laten ervaren hoe mooi leren in een non-formele context is. Mocht je interesse hebben, stuur me dan een mailtje!

Ik wil graag reageren!