Gave Dingen Doen Onderwijs

Ik weet niet zeker of ik nu high ben van die twee wijntjes op de borrel van de personeelsdag van ROC Nijmegen of dat ik zweef omdat de eerste Gave Dingen Doen in Onderwijs zo geweldig goed ging. Misschien is het een cocreatie van beide!

Gisteren een heerlijk gesprek met Bas en Bela over GDD in Onderwijs. Het zat al een tijdje in mijn hoofd en het wordt tijd om het in de wereld te zetten. Omdat ik het goed kan, omdat ik er in geloof en omdat ik denk dat het onderwijs wel wat gaver kan.

IMG_4833Vandaag een sessie bij ROC Nijmegen, die stond al een tijd en heb ik gisteravond omgedoopt tot de officiële eerste GDD Onderwijs. En die naam maakte het meer dan waar, met als GDD-vraag: hoe kan ik het onderwijs gaver maken? (de ‘ikken’ zijn hierbij de deelnemers van de sessie)

De sessie begon met twee filmpjes. Het eerste filmpje staat voor mij symbool voor gave dingen doen in het leven, hoe makkelijk het kan zijn en dat gave dingen doen voor iedereen is weggelegd. Een gaaf ding zit in een klein hoekje.

Bij het tweede filmpje vertelde ik over dat de trap prima is om te gebruiken: je weet hoe hij werkt en wat je krijgt, net als bij veel dingen in het leven. Maar eens een keer de glijbaan nemen is gaaf voor de afwisseling!

IMG_4802

Na de filmpjes was het tijd voor een opwarmer waarbij geassocieerd werd op het woord gaaf. Het woord ‘opwarmer’ was duidelijk niet gepast, they where already smoking! De deelnemers ging zo los met associëren dat er twee mensen mee moesten schrijven om het tempo bij te houden.

Gaaf = zon, blij, liefde, appel, Yolo, stuiteren, samen, doel bereiken, geluk, hoofd in de wolken…en nog veel meer.

Na deze snelle ronde weer even stilstaan met elkaar, in tweetallen gingen de deelnemers in gesprek over één van de geassocieerde woorden en wat het voor hen en onderwijs betekent.

Daarna volgde een soort ‘geleide’ brainstorm. Eerste vraag: hoe kan ik mijn onderwijs gaver maken? Lots of ideas! Daaropvolgend nog meer ideeën vanuit de vraag: wat is er voor nodig om deze ideeën te realiseren? Daar kwamen veel woorden naar boven die je aan kan duiden als externe factoren; ruimte, geen regels, vertrouwen krijgen, goede faciliteiten, fijn gebouw. Vandaar uit kwam de volgende vraag vanzelf boven: wat kun jij doen/geven om deze ideeën te verwezenlijken? Motivatie, geen ja-maar, zelf verantwoordelijkheid nemen én geven,  enthousiasme uitstralen, jezelf geven en kunnen zijn.

IMG_4807

Woei! Korte pauze was nodig om weer even te kunnen ademhalen en de keel te smeren. Wat een geweldige energie!

Daarna vier ideeën verder uitwerken als concept, met daarbij vragen als; wat is er gelukt als het gelukt is en wie neemt eigenaarschap? De deelnemers ging in groepen van 5 in gesprek. De vier ideeën waren: leerlingen als co-docent, lachen op andere locaties, meet and greet met succesvolle oud-leerlingen en ludieke actie (flasmob of harlemshake) laten organiseren door studenten van verschillende opleidingen.

IMG_4820

Als afsluiting schreven de deelnemers een ansichtkaart naar zichzelf die zij over twee weken in de bus krijgen. Daarop schreven zij de actie die zij binnen die tijd gaan uitvoeren om het onderwijs vanuit hun talent en passie gaver te maken.

Missie…uhm, sessie geslaagd!

Mocht je ook Gave Dingen Doen Onderwijs willen organiseren of bijwonen, stuur me dan een mailtje op het kersverse e-mailadres: onderwijs@gavedingendoen.nl!

2 thoughts on “Gave Dingen Doen Onderwijs

  1. Jelle

    wat onwijs gaaf Petra. Echt super cool!

Ik wil graag reageren!