High-potential-model

Mijn verhaal gaat sinds een paar maanden over nieuw onderwijs waarin het basisgevoel is dat elke kind een high potential is. Jammer dat ik nog geen juiste Nederlandse term heb gevonden voor ‘high potential’ (ideeën zijn welkom). Hoog potentieel, ja, dat is het, alleen vind ik dat niet mooi klinken. Dus hou ik het voorlopig op ‘high potential’. Ieder kind wil het allermooiste van zichzelf laten zien, dat maakt het voor mij een high potential. Wat zou het prachtig zijn als we vanuit dat gevoel onderwijs vorm geven.

Onderwijs vormgeven vanuit het ‘high-potential-model’, hoe ziet dat er uit?

IMG_0255Dat we alle kinderen zien als uniek; dan hoeven we ze geen stickers mee te geven. Dat we er op vertrouwen dat ieder kind wil leren; dan hoef je hem ook niets op te leggen. Dat ieder kind nieuwsgierig is; dan hoef je hem niet in een richting te duwen. Dat we kinderen kunnen vertrouwen; dan hoeven we geen controle uit te oefenen. Dat kinderen zich willen ontwikkelen; dat hoeven wij niet ingewikkelder te maken dan het is. Dat kinderen kwetsbaar mogen zijn; dan hoeven we ze niet te helpen met het bouwen van een muur om zich heen. Dat alle kinderen waardevol zijn en iets toevoegen; dan hoef je ze niet met elkaar te vergelijken.

De afgelopen maanden vaar ik blind op mijn gevoel van ‘het kan wel’. Zonder muren, zonder controle, zonder angst. Met heel veel liefde, vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid. En daarbij gaat het niet om de methode die je kiest of wat je doet, daarbij gaat het enkel en alleen om ‘zijn’.

Wil jij kinderen leren vertrouwen, vertrouw dan zelf. Wil jij ze verantwoordelijkheid geven, geef het ze dan. Wil jij dat ze elkaar gaan helpen, help ze dan. Wil jij dat ze ruimte nemen, geef het ze dan. Wil je dat ze nieuwsgierig zijn, wees dan nieuwsgierig. De enige manier om kinderen, jongeren of volwassenen in beweging te krijgen is door zelf de beweging te ZIJN.

Be the change you wish to see in the world

IMG_4445Je kunt mensen niet veranderen, je kunt systemen niet veranderen, je kunt jezelf niet veranderen. En gelukkig is niets van dit alles nodig om nieuw onderwijs vorm te geven. Je bent helemaal goed zoals je bent! Want ook jij bent een high potential. Dat voelen, daarop vertrouwen en dat te zijn is genoeg om dingen in beweging te zetten…daar kun je op vertrouwen!

 

4 thoughts on “High-potential-model

  1. Hallo Petra,

    Mooi om jouw verhaal te lezen. Ik denk dat we een heel eind op hetzelfde spoor zitten. Misschien gaan wij nog wat dieper in op de vraag wie een kind van deze tijd in essentie is en hem helpen dat te ontdekken.
    Kijk je ook even bij mijn site?

  2. Ik gebruik de woorden “sociale innovatie” om een reden: de institutionalisering (en centralisatie) van de afgelopen eeuw moet (m.i.) doorbroken worden, integraal, omdat ze op oude waarden is gestoeld die niet meer gelden, niet meer kloppen met hoe wij mensen in het leven staan. Dat kan alleen als wij, mensen, dat zelf ook willen en daar verantwoordelijkheid voor willen nemen. En alle rollen die we als mens in de samenleving vervullen vanuit dezelfde waarden hanteren. Bewustzijn van de massa is nog volop te ontwikkelen. Voor het gemak schaar ik dat nu onder de termen sociale innovatie, mede omdat er een beweging aan de gang is om vanuit die term verschillende gelijkaardige bewegingen te verbinden. Ik zal er graag een keer met je over spreken.

  3. Hallo Petra, Is niet ieder kind potentieel “een groot talent”? Zelf heb ik gezien dat in ieder mens meerdere bijzondere talenten schuilen. (maar vaak verscholen door gebrek aan aanmoediging en veiligheid om het tot ontwikkeling te laten komen en in de kiem gesmoord door een ongevoelige omgeving en een standaardaanpak?)
    En zou het niet een enorme sociale innovatie zijn als we de hele samenleving daarvan zouden kunnen doordringen? Het gaat dan natuurlijk ook niet alleen om het instituut onderwijs, maar om allerlei attitudes, benaderingen, omgangsregels, etc. die gangbaar zijn, te vernieuwen.

    • Petra

      Hoi Nico,

      Dat is zeker zo! Een kind is gewoon een mens; met talenten, passies, hartstochten en liefde. Het is jammer dat het nodig is om het te benoemen als ‘high potential’ of ‘talent’, het zijn gewoon menselijke eigenschappen die ieder in zich heeft. Daarmee zie ik de beweging om daar weer op te gaan vertrouwen ook niet als sociale innovatie, want het gaat niet om vernieuwen, het gaat enkel om weer durven vertrouwen.

Ik wil graag reageren!